RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran : Fekah
Tarikh/ Hari : 14
Januari 2015 (Rabu)
Masa : 3.20
pagi – 4.20 petang (60 minit)
Darjah : 4
Jannatul Naim (Tahap: Sederhana)
Bil Pelajar : 33
Orang
Tajuk : Pelajaran
1– Solat Jumaat
Sub Tajuk : 1.2.5 Syarat Sah Solat Jumaat
1.2.6 Rukun Solat Jumaat
1.2.7 Sunat Jumaat
Objektif : Di
akhir pengajaran, pelajar dapat :
a.
Menerangkan
Syarat-syarat Sah. (Aras 1)
b.
Membezakan
Syarat dan Rukun (Aras 2)
c.
Menjelaskan
Perkara Sunat (Aras 2)
Pengetahuan Sedia Ada : Pelajar telah mempelajari syarat sah solat jumaat
dan menuruti syarat sah ketika solat jumaat. Pelajar juga
terdedah dengan kewajipan solat jumaat dalam
kehidupan seharian.
ABM : Buku teks, buku rujukan, peta
konsep, peta minda,
kertas A4, kad imbasan bergambar.
Nilai Murni : Menghormati, kerjasama,taat dan yakin.
KBKK : Menghubung kait, mencirikan, menjana
idea,
membanding, membuat urutan dan mengenal
pasti.
Tahap Kognitif : Pengetahuan, pemahaman.
Langkah/
Masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
|
Sumber/ Strategi/ Kaedah/ABM/
Nilai/ KBKK/ Tahap Kognitif
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Pelajar
|
|||
Set Induksi
(5 minit)
|
Pengenalan kepada Syarat sah solat jumaat.
1.
Didirikan
solat jumaat pada waktu zohor
2.
Didahului
dengan dua khutbah
3.
Didirikan
ditempat yang ditetapkan
4.Didirikan dengan
berjamaah 40 lelaki
|
Guru memulakan kelas dengan bacaan doa.
Guru menyatakan 4 Syarat sah solat melalui paparan peta konsep.
Guru mengaitkan 4 Syarat sah solat jumaat dengan kehidupan masyarakat
seharian pelajar.
|
Pelajar membaca doa.
Pelajar melihat kepada paparan peta konsep.
Pelajar memberi perhatian dan tumpuan terhadap penerangan guru.
|
Sumber :
Buku teks dan buku rujukan
Strategi :
Pemusatan guru
Kaedah :
Penerangan
ABM :
Peta konsep
Nilai :
Kesatuan
KBKK : Menghubung kait
Tahap kognitif :
Pengetahuan
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Rukun solat jumaat
1.
Niat
2.
Berdiri
betul bagi yang mampu
3.
Takbiratul
ihram
4.
Membaca
al-fatihah
5.
Rukuk
dan toma’ninah
6.
Iqtidal
dan toma’ninah
7.
Sujud
dan toma’ninahi
8.
Duduk
antara 2 sujud
9.
Tahiyat
akhir
10.Membaca
tahiyat akhir
11.Membaca
solawat
12.Salam
dan tertib
|
Guru mengedarkan peta minda yang tidak lengkap kepada setiap
pelajar.
Guru menerangkan kepentingan rukun solat jumaat.
Guru mengenal
pasti 2 orang pelajar untuk bertanyakan soalan.
|
Pelajar melengkapkan peta minda yang diedarkan guru semasa proses
pembelajaran.
Pelajar memberi perhatian dan tumpuan terhadap penerangan guru.
Pelajar menyoal guru.
|
Sumber :
Buku teks dan buku rujukan
Strategi :
Pemusatan guru dan pemusatan pelajar
Kaedah :
Penerangan
ABM :
Peta minda
Nilai :
Mentaati dan tekun
KBKK :
Mencirikan
Tahap kognitif :
Pengetahuan
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Aktiviti 1 :
“CHOOPP!”
|
Guru memisahkan pelajar supaya membentuk 9 kumpulan.
Guru mengedarkan sehelai kertas A4 kepada setiap kumpulan.
Guru mengarahkan pelajar membentuk gelungan yang dapat memuatkan 4
orang pelajar di dalamnya.
Guru memantau aktiviti pelajar bagi memastikan pelajar mematuhi
peraturan permainan yang ditetapkan.
|
Pelajar bergerak mengikut arahan guru.
Pelajar mendengar arahan guru dan memulakan aktiviti.
|
Sumber :
-
Strategi :
Pemusatan pelajar
Kaedah :
Permainan
ABM :
Kertas A4
Nilai :
Kerjasama dan tekun
KBKK :
Menjana idea dan mereka cipta
|
Langkah 3
(15 minit)
|
Sunat Jumaat
1.
Mandi
sebelum pergi kemasjid
2.
Membersih
dan memotong kuku tangan dan kaki
3.
Memakai
wangi-wangian
4.
Memakai
pakaian berwarna putih
5.
Datang
awal kemasjid
6.
Masuk
kemasjid dengan mendahulukan kaki kanan sambil membaca doa dan niat iktikaf
7.
Solat
tahiyatul masjid sebelum duduk
8.
Berzikir
dan membaca al-Quran
|
Guru menjelaskan kelebihan dan ganjaran daripada amalan sunat
jumaat
kepada pelajar.
Guru memberi peluang kepada
pelajar untuk bertanyakan soalan.
|
Pelajar memberi perhatian dan tumpuan terhadap penjelasan guru.
Pelajar menyoal guru.
|
Sumber :
Buku teks dan buku rujukan
Strategi :
Pemusatan guru dan pelajar
Kaedah :
Penerangan dan soal jawab
ABM :
Peta minda
Nilai:
Menghormati, tekun dan yakin
KBKK :
Membanding
Tahap kognitif :
Pemahaman
|
Langkah 4
(10 minit)
|
Aktiviti 2 :
“OPSS!”
|
Guru mengarahkan wakil kumpulan memilih 2 kad berwarna yang
mengandungi Syarat dan Rukun solat
jumaat.
Guru memberi masa selama 2 minit untuk pelajar berbincang di dalam
kumpulan.
Guru memilih wakil kumpulan untuk menjelaskan perbezaan diantara
Rukun dan Syarat solat jumaat.
|
Pelajar memilih kad dan berbincang di dalam kumpulan.
Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.
|
Sumber :
-
Strategi :
Pemusatan pelajar
Kaedah :
Perbincangan dan
pembentangan
ABM :
Kad “OPSS!”
Nilai:
Bekerjasama dan
yakin
KBKK :
Menjana idea dan membanding
|
Langkah 5
(10 minit)
|
Hikmah Solat Jumaat
1.
Menghimpunkan
orang islam supaya mereka dapat berkenalan
2.
Melatih
taat kepada pemimpin dan berdisiplin
3.
Mengingati
syariat islam yang menjadi panduan
4.
Melaksanakan
tuntutan jihad.
5.
|
Guru membentuk 2 kumpulan terdiri dari A dan B.Guru memberi penjelasan
cara permainan kuiz
Guru mengadakan kuiz yang terdiri dari soalan2 senaraikan,bezakan
,betul atau salah kepada pelajar.
|
Pelajar berkongsi pendapat dan memberi perhatian terhadap
penjelasan guru.
Pelajar bertanya guru jika tidak faham topik yang diajar sebelum
kuiz bermula.
|
Sumber :
Buku teks dan buku rujukan
Strategi :
Pemusatan guru
Kaedah :
Penerangan
ABM :
Kad paparan soalan kuiz
Nilai:
Kerjasama
KBKK :
Membuat urutan
Tahap kognitif :
Pemahaman
|
Langkah 6
(10 minit)
|
Aktiviti 3 :
Simulasi solat jumaat
|
Guru menerangkan aktiviti lakonan solat jumaat yang akan dijalankan.
Guru memilih pelajar untuk melakonkan aktiviti solat jumaat.
Pelajar yang dipilih melakonkan solat jumaat di surau
sekolah.seorang murid menjadi imam.
|
Pelajar mendengar arahan guru dan memberi kerjasama terhadap
aktiviti yang dijalankan.
|
Sumber :
-
Strategi :
Pemusatan pelajar
Kaedah :
Sumbangsaran
ABM :
-
Nilai:
Kerjasama dan yakin
KBKK :
Menjana idea
|
Langkah 7
(5 minit)
|
Membuat rumusan Solat jumaat berkaitan
1. Syarat sah solat jumaat
2. Rukun solat jumaat
3. Sunat-sunat jumaat.
4.Hikmah solat jumaat.
|
Guru mengimbas
kembali apa yang telah diajar melalui soal jawab bersama pelajar.
|
Pelajar merumuskan
keseluruhan pelajaran melalui soalan yang dikemukakan oleh guru.
|
Sumber :
-
Strategi :
Pemusatan guru
dan pelajar
Nilai :
Menghormati
KBKK :
Mengenal pasti
Tahap kognitif :
Pemahaman
|
No comments:
Post a Comment