SEKOLAH DAN MASYARAKAT
(KPS4043)
KUMPULAN
2
TAJUK:
PENDIDIKAN
MODEN
DISEMAK
OLEH:
ENCIK
NIK MOHD ZAKI BIN NIK MOHAMED
DISEDIAKAN
OLEH:
NORHIDAYU
BINTI HAMERUDIN L20142009782
SITI
JUHAINAH BINTI ABD JABAR L20142009783
ROBIATUL
ADAWIYAH BINTI HASHIM L20142009768
NORAZLINA
BINTI MOHAMED ASMUNI L20142009778
SEMESTER
1 2014/2015
PENDIDIKAN MODEN
Bil. Perkara Halaman
1.0 Definisi Pendidikan Moden 2
2.0 Perkembangan
sistem pendidikan 3-10
3.0 Perubahan
pendidikan Moden 10-13
4.0 Teori
Fungsional Dalam Pendidikan Moden 14-18
5.0 Teori
Konflik Dalam Pendidikan Moden 18-21
6.0 Kesimpulan 21
Rujukan 22
1.0 Definisi Pendidikan Moden
Dalam
mencari definisi pendidikan moden terlebih dahulu pengertian “pendidikan” dan
“moden” perlu diketahui. Apa erti
pendidikan? Soalan yang mudah tetapi mempunyai jawapan yang kompleks seperti
dinyatakan oleh Marilyn Price-Mitchell (2014). Kepelbagaian pendapat tokokh-tokoh terkemuka
dunia berhubung pengertian pendidikan menunjukkan betapa kompleksnya pengertian
pendidikan. Antara pendapat tokoh-tokoh
utama dunia tentang pengertian pendidikan adalah seperti berikut iaitu Albert
Einstein (1879 – 1955) Pendidikan ialah apa yang tinggal
selepas seseorang telah lupa apa yang pernah ia pelajari di sekolah dahulu. John
Dewey (1859-1952) ahli falsafah, psikologi, reformis pendidikan mendifinisikan
Pendidikan bukanlah persedian untuk kehidupan bahkan pendidikan sendiri adalah
kehidupan.
George Washington Carver (1864-1943) ahli sains, botani,
pendidik pula menyatakan Pendidikan
adalah kunci untuk membuka pintu keeemasan kebebasan. Martin Luther King, Jr.,
(1929-1968), aktivis, aktivis kemanusiaan menyatakan Fungsi pendidikan ialah
mengajar seseorang untuk berfikir secara intensif dan kritikal, bijaksana dan
karakter maka itulah matlamat pendidikan sebenar.
Menurut
www.oxforddictionaries.com
salah satu pengertian “pendidikan” ialah suatu kata nama merujuk kepada proses
menerima dan memberi arahan secara sistematik terutama di sekolah atau
universiti. Jika dilihat secara teliti
pengertian pendidikan yang diberikan oleh tokoh-tokoh dunia di atas walaupun
kelihatan berbeza antara satu sama lain namun masih berkisar dalam ruang
lingkup pengertian pendidikan menurut kamus Oxford tersebut. Menurut www.oxforddictionaries.com
salah satu pengertian “moden” iaitu sifat yang menerangkan tentang sesuatu yang
menggunakan teknik , idea atau peralatan terkini. Daripada definisi kedua-dua perkataan
tersebut maka “pendidikan moden” dapat difahami sebagai “suatu proses menerima
dan memberi arahan secara sistematik terutama di sekolah dan universiti
menggunakan teknik, idea atau peralatan terkini”
2.0
Perkembangan Pendidikan Moden
2.1 Sistem Pendidikan di Malaysia (1600 –
1990)
Corak pendidikan yang ada pada masa ini berbentuk
bukan formal. Ia wujud dan berkembang
bersama-sama dengan pengembangan agama islam di negeri-negeri semenanjung Tanah
Melayu dan Pulau Melayu pada abad ke 14.
Pedagang Arab dan India yang beragama Islam datang ke kawasan Asia
Tenggara. Di waktu itu wujudnya
institusi pendidikan yang dinamakan “ sekolah pondok “. Sekolah pondok ini di
bangunkan dan dimajukan bersama secara gotong royong di kalangan masyarakat
setempat. Pada abad ke 18 dan 19 di
Terangganu, Kelantan dan Kedah yang paling banyak sekolah pondok. Ramainya tokoh-tokoh agama yang muncul
menyebarkan islam di semenanjung Tanah Melayu. Sekolah pondok juga merebak semenanjung tanah melayu termasuk Singapura. Sebelum abad ke 20 masih belum ada sistem dan
organisasi berbentuk formal.
2.1.1 Pendidikan di Waktu Penjajahan Inggeris (1800 –
1956)
Sistem pendidikan pada waktu ini adalah warisan budaya
pendidikan zaman pemerintahan Inggeris.
Pada zaman ini terbentuk lima jenis persekolahan iaitu Sekolah
Vernukular Melayu, sekolah Vernukular Cina, Sekolah Vernukular India, Sekolah
Vernukular Inggeris dan Sekolah Agama ( Madrasah). Ciri-ciri seperti disebutkan terbentuk kerana
mengambil kira faktor folitik, ekonomi, sosio-budaya dan agama.
2.1.2 Pendidikan Sebelum Merdeka ( 1941 – 1956 )
Waktu pemerintahan Jepun ( 1941 hingga 1956 ) Pendidikan Tamil dan
Pendidikan Melayu diteruskan dengan ditambah bahasa Jepun. Penubuhan sekolah Nippon-Go untuk
menggantikan sekolah Vernukular Cina dan Inggeris. Pengajaran lebih ditekankan lagu-lagu klasik
Jepun dan kebudayaan Jepun. Setelah
tamat Perang Dunia 1946, Inggeris kembali semula ke Tanah Melayu. Keadaan sistem pendidikan waktu ini sangat
bercelaru, orang Melayu telah mula kuat semangat nasionalisme dan masyarakat
Cina, India, masih mahu kekal bermastautin di Malaya. Selain daripada itu di kalangan orang Melayu
mula timbul kesedaran untuk memajukan pendidikan. Melalui pendidikan, ekonomi dan sosial orang
Melayu ditingkatkan.
Atas desakan dan kesedaran orang Melayu untuk memperluaskan peluang pendidikan untuk
kanak-kanak Melayu. Kaum Melayu mula
mendesak pihak kerajaan Inggeris memperbaiki keadaan pendidikan di
Sekolah-sekolah Melayu. Maka pada tahun 1950 satu Jawatankuasa yang
dipengerusikan oleh L.J Bernas telah ditugaskan untuk menyemak dan memperbaiki
keadaan pendidikan orang Melayu. Pada
tahun 1951 terbentuklah Jawatankuasa L.J Bernas fokusnya kepada pendidikan
orang Melayu dan membawa kepada seluruh sistem pendidikan perlu dirombak
semula.
2.1.3 Perkembangan Dari Tanah Melayu ( 1970 – 1990)
Tahun-tahun diantara 1970 hingga 1990 merupakan era
penyusunan semula sistem pendidikan di Malaysia . Usaha dan tumpuan yang lebih bagi pihak
kerajaan reformasi menyeluruh dalam sistem pendidikan. Ini bertujuan bagi mencapai matlamat membina
sebuah masyarakat yang bersatu padu yang mempunyai identiti sendiri. Oleh itu dasar-dasar pendidikan ini mendokong
semangat kebangsaan di kalangan masyarakat. Penyusunan organisasi pendidikan yang selaras
meliputi peringkat sekolah pada peringkat sekolah menengah dan sekolah rendah
sama ada di Semenanjung, Sabah dan Serawak supaya mengikuti dasar
kerajaan. Struktur kurikulum diadakan untuk
sekolah, pendidikan guru, dan pendidikan tinggi supaya wujud keseimbangan
ketiga-tiga kerelevanan peringkat-peringkat dalam sistem pendidikan.
2.2 Sistem Pendidikan di Malaysia (1996 –
2014)
Akta Pendidikan 1996 memperuntukkan
bahawa Sistem Pendidikan Kebangsaan merangkumi Pendidikan Prasekolah,
Pendidikan Rendah, Pendidikan Menengah, Pendidikan Lepas Menengah dan
Pendidikan Tinggi. Menjadi tanggungjawab
KPM untuk memberi perhatian yang serius kepada pembangunan pendidikan prasekolah
di negara ini. Akta Pendidikan 1996
memperuntukkan aspek-aspek penting mengenai prasekolah, iaitu penubuhan tadika,
kuasa Menteri menubuh dan menyelenggara tadika, kurikulum prasekolah, bahasa
pengantar, pengajaran Agama Islam dan sebagainya.
Dari segi pendemokrasian pendidikan,
dasar yang khusus membolehkan kanak-kanak menikmati peluang pendidikan
prasekolah tanpa mengira pendapatan keluarga, kawasan tempat tinggal dan
kumpulan etnik termasuk kanak-kanak dengan keperluan pendidikan khas (Children
With Special Education Needs). Di
antara prinsip-prinsip asas dasar ialah menyediakan kemudahan pendidikan
prasekolah kepada kanak-kanak yang berumur antara 4 dan 6 tahun. Memastikan penggunaan Kurikulum Standard
Prasekolah Kebangsaan. Guru-guru prasekolah
hendaklah mempunyai latihan dalam bidang pendidikan prasekolah. Memastikan kemudahan fizikal dan peralatan
bersesuaian dan berkualiti dibekalkan. Satu
mekanisma naziran dan penyeliaan dijalankan. Kerajaan juga memastikan semua institusi
pendidikan prasekolah mematuhi Peraturan-Peraturan Pendidikan Prasekolah 1996
seperti yang diperuntukkan dalam Seksyen 24, Akta Pendidikan 1996. Pendidikan prasekolah berkonsepkan kepada
satu program yang menyediakan pengalaman pembelajaran kanak-kanak yang berumur
4 hingga 6 tahun dalam jangka masa satu tahun atau lebih sebelum memasuki ke
Tahun Satu. Dan Pendidikan prasekolah
bertujuan untuk menyuburkan potensi murid dalam semua aspek perkembangan,
menguasai kemahiran asas dan memupuk sikap positif sebagai persediaan masuk ke
sekolah rendah.
Pendidikan di
Malaysia terdiri daripada beberapa peringkat iaitu pendidikan prasekolah,
pendidikan rendah, pendidikan menengah, pengajian tinggi. Hanya pendidikan di sekolah rendah diwajibkan
dalam undang-undang. Oleh itu,
pengabaian keperluan pendidikan selepas sekolah rendah tidak melanggar
undang-undang. Sekolah rendah dan sekolah menengah diuruskan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia tetapi
dasar yang berkenaan dengan pengajian tinggi diuruskan oleh Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia yang
ditubuhkan pada tahun 2004. Sejak tahun
2003, kerajaan memperkenalkan penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa
pengantar dalam mata pelajaran yang berkenaan dengan Sains. dan matematik.
Pendidikan prasekolah terdiri daripada Sekolah tadika (prasekolah) menerima kemasukan kanak-kanak daripada 4-6 tahun. Pengajian tadika bukan merupakan pengajian
wajib dalam Pendidikan Malaysia. Namun begitu penubuhan tadika oleh pihak
swasta amat menggalakkan. Setakat ini, sebahagian besar Sekolah Kebangsaan
mempunyai kelas prasekolah. Namun kemasukan ke kelas ini dibuka kepada
anak-anak dari keluarga berpendapatan rendah.
Pendidikan rendah
bermula dari tahun 1 hingga tahun 6, dan menerima kemasukan kanak-kanak berumur
7 tahun sehingga 12 tahun. Bahasa Melayu dan bahasa
Inggeris merupakan mata pelajaran wajib dalam
Sistem Pendidikan Malaysia. Sekolah
rendah awam di Malaysia terbahagi kepada dua jenis, iaitu Sekolah Kebangsaan
dan Sekolah Jenis Kebangsaan. Kurikulum di kedua-dua jenis sekolah rendah adalah
sama. Perbezaan antara dua jenis sekolah
ini ialah bahasa pengantar yang digunakan. Bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa
pengantar di Sekolah Kebangsaan. Bahasa Tamil
atau bahasa
Mandarin digunakan sebagai bahasa pengantar
di Sekolah Jenis Kebangsaan. Pada akhir
tahun persekolahan sekolah rendah, ujian awam diadakan bagi menilai prestasi
murid-murid. Ujian awam pada peringkat
sekolah rendah dinamakan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR).
Pelajar yang telah menduduki UPSR,
dibenarkan melanjutkan pelajaran ke peringkat menengah.
Sekolah menengah awam
boleh dilihat sebagai pelanjutan sekolah rendah. Bahasa Malaysia digunakan sebagai bahasa
pengantar bagi semua mata pelajaran selain Sains (Biologi, Fizik dan Kimia) dan
Matematik (termasuk Matematik Tambahan) Para pelajar perlu belajar dari
Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5. Seperti di sekolah rendah, setiap tingkatan
(darjah) mengambil masa selama satu tahun. Pada akhir Tingkatan Tiga (digelar peringkat
menengah rendah), para pelajar akan menduduki Penilaian Menengah Rendah (PMR).
Berdasarkan pencapaian PMR, mereka akan dikategorikan kepada Aliran Sains atau
Aliran Sastera. Aliran Sains menjadi pilihan ramai. Pelajar dari Aliran Sains
dibenarkan untuk keluar dari Aliran Sains lalu menyertai Aliran Sastera tetapi
sebaliknya tidak dibenarkan. Pelajar-pelajar yang tidak mendapat keputusan yang
memuaskan pula boleh memilih untuk menjalani pengkhususan vokasional di sekolah
teknik.
Pada akhir Tingkatan
Lima (digelar peringkat menengah atas), para pelajar perlu menduduk peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)
sebelum menamatkan pelajaran di peringkat menengah. SPM adalah berdasarkan peperiksaan School
Certificate United Kingdom lama sebelum menjadi
peperiksaan Tahap 'O'General
Certificate of Education (Kelulusan
Umum Pelajaran) yang menjadi GCSE (General Certificate of Secondary School /
Kelulusan Umum Sekolah Menengah). Sejak
tahun 2006, para pelajar turut menduduki kertas GCE Tahap 'O' bagi bahasa
Inggeris selain kertas SPM Bahasa Inggeris biasa. Keputusan lain ini adalah berdasarkan markah
penulisan karangan dalam kertas Bahasa Inggeris SPM. Penilaian karangan kertas Bahasa Inggeris SPM
diadakan di bawah pengawasan pegawai dari peperiksaan Tahap 'O' British. Walaupun keputusan ini bukan sebahagian
daripada SPM, keputusan ini akan dinyatakan pada kertas keputusan.
Selepas keputusan SPM
2005 dikeluarkan pada Mac 2006, Kementerian Pelajaran mengumumkan bahawa mereka
sedang menimbang untuk memperbaharui sistem SPM kerana orang ramai terlalu
mementingkan bilangan A yang didapati. Pendidik-pendidik tempatan bersetuju
dengan cadangan ini. Salah seorang
profesor di Universiti Malaya mengesali keadaan sesetengah pelajar universiti
yang tidak mampu menulis surat dan berbahas. Beliau berkata, "Mereka tidak memahami
apa yang saya katakan ... Saya tidak dapat berkomunikasi dengan mereka."
Tambah beliau, "Sebelum 1957, wira sekolah bukan mereka yang mendapat 8A
atau 9A tetapi merupakan pembahas yang baik, pelakon yang baik, ahli sukan yang
baik dan mereka yang memimpin Persatuan Pengakap."
Selepas menamatkan
pelajaran di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina, sesetengah pelajar dapat belajar di Sekolah Tinggi Persendirian Cina.
Di sekolah jenis ini, para pelajar menduduki peperiksaan piawai yang dikenali
sebagai Sijil Peperiksaan Bersama (Unified Examination Certificate/UEC).
Sesetengah pelajar di sekolah-sekolah
ini turut menduduki peperiksaan SPM sebagai calon persendirian. UEC diadakan
oleh Dong Jiao
Zong (Persatuan Guru dan Pengarah Sekolah
Cina) sejak tahun 1975. Terdapat tiga
tahap dalam UEC, iaitu Vokasional (UEC-V), Junior (UEC-JML/JUEC) dan Senior
(UEC-SML/SUEC). Bahasa Cina merupakan
bahasa pengantar bagi kurikulum dan peperiksaan bagi UEC-V dan UEC-JML. Bahasa Cina atau Bahasa Inggeris merupakan
bahasa pengantar bagi mata pelajaran Matematik, Sains (Biologi, Kimia dan
Fizik), Simpan Kira, Akaun dan Perdagangan.
Kesusahan UEC-SML adalah hampir sama dengan A-level kecuali
Bahasa Inggeris.
Pelajar di Sekolah
Tinggi Persendirian Cina belajar dari tiga tahap rendah (Junior) sehingga ke
tiga tahap tinggi (Senior). Setiap tahap
mengambil masa selama satu tahun. Mereka tidak dibenarkan untuk belajar dalam
tahap yang lebih tinggi jika gagal dalam peperiksaan sekolah, sebaliknya perlu
mengulang. Mereka yang gagal mara ke
tahap yang lebih tinggi selepas belajar dalam tahap yang sama selama tiga tahun
akan disingkirkan dari sekolah. Oleh
itu, sesetengah pelajar mengambil masa yang lebih daripada enam tahun untuk
menamatkan pelajaran di Sekolah Tinggi Persendirian Cina. Pada akhir Junior 3, para pelajar perlu
menduduki peperiksaan UEC-JML. Sesetengah pelajar juga akan menduduki
peperiksaan PMR. UEC-JML lebih susah daripada PMR. Seperti pelajar di sekolah menengah awam,
pelajar di sekolah tinggi persendirian Cina juga akan dikategorikan kepada
aliran Sains dan aliran Perdagangan/Sastera bermula Senior 1. Pada akhir Senior 2, sesetengah pelajar
menduduki peperiksaan SPM. Mereka
mungkin meninggalkan sekolah selepas SPM. Sesetengah pelajar pula menyambung
pelajaran ke Senior 3. Pada akhir Senior 3, mereka akan menduduki peperiksaan
UEC-SML.
UEC-SML telah diakui
sebagai kelayakan kemasukan banyak universiti luar negara seperti Singapura,
Australia, Taiwan, China dan sesetengah negara Eropah tetapi tidak diakui oleh
kerajaan Malaysia sebagai kelayakan kemasukan ke universiti-universiti awam
Malaysia. Akan tetapi, kebanyakan kolej persendirian mengakui UEC. Pada Mei
2004, kerajaan Malaysia mewajibkan pelajar-pelajar yang menggunakan kelayakan
kemasukan yang selain daripada SPM perlu lulus dalam kertas Bahasa Malaysia
SPM. Ini menyebabkan banyak bantahan, dan Menteri Pengajian Tinggi ketika itu,
Dr Shafie Salleh, mengecualikan pelajar UEC daripada keperluan tersebut.
Pendidikan
pra-universiti yang dimaksudkan ialah selepas SPM, para pelajar dapat membuat
pilihan sama ada belajar dalam Tingkatan 6 matrikulasi,
pengajian diploma di pelbagai institut pendidikan seperti Politeknik. Jika mereka melanjutkan pelajaran dalam
Tingkatan Enam, mereka akan menduduki peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).
Tingkatan 6 yang terdiri daripada Tingkatan 6 Rendah dan Tingkatan 6 Atas
mengambil masa selama dua tahun. STPM
dianggap lebih susah daripada A-level kerana
merangkumi skop yang lebih mendalam dan luas. Walaupun STPM biasanya diduduki bagi mereka
yang ingin belajar di universiti awam di Malaysia, STPM turut diakui di
peringkat antarabangsa. Selain itu, para
pelajar boleh memohon kebenaran untuk mengikuti program matrikulasi yang
mengambil masa selama satu atau dua tahun. Pada suatu ketika dahulu, matrikulasi hanya
mengambil masa selama satu tahun. Sejak tahun 2006, 30% daripada semua pelajar
matrikulasi diberikan program yang mengambil masa selama dua tahun. 90% daripada tempat matrikulasi adalah
disimpan untuk bumiputera. Program
matrikulasi tidak seketat dengan STPM. Ramai
berpendapat bahawa program ini mudah daripada STPM, dan dikatakan untuk
membantu bumiputera belajar di universiti dengan mudah. Matrikulasi dikenalkan selepas kuota kemasukan
universiti awam yang berdasarkan kaum dimansuhkan. 70% daripada pelajar kursus
krtikal seperti perubatan, farmasi, pergigian dan perundangan ialah pelajar
matrikulasi. Sebaliknya, kebanyakan
kursus-kursus seperti Sarjana Muda Sains yang kurang diminati diambil oleh
pelajar STPM. Pembela program
matrikulasi mendakwa bahawa Tingkatan 6 adalah berbeza dengan program
matrikulasi. Akan tetapi, program
matrikulasi dan Tingkatan Enam memainkan peranan yang sama (kelayakan kemasukan
universiti). Sesetengah pelajar menerima
pendidikan pra-universiti di kolej persendirian. Mereka mungkin memilih diploma, A-level,
Program Matrikulasi Kanada atau kursus yang sama dari negara lain.
Banyak subsidi diberi
oleh kerajaan untuk menanggung pendidikan di universiti-universiti awam
tempatan. Pemohon memerlukan kelayakan
STPM, matrikulasi atau diploma yang diiktiraf, serta kelulusan-kelulusan lain
yang setara yang diiktiraf Kerajaan. Keputusan
yang baik dalam peperiksaan tidak menjamin kemasukan universiti awam. Ini adalah kerana tempat pengajian bagi
sesetengah program adalah terhad. Contohnya,
tempat untuk bidang perubatan adalah terhad dan adalah mustahil untuk
universiti awam menerima semua pelajar-pelajar yang mendapat semua A dalam
STPM. Justeru, adalah penting bagi
pelajar untuk mendapatkan maklumat dari pihak sekolah ketika mengisi borang
permohonan. Pada tahun 2004, kerajaan
menubuhkan Kementerian Pengajian Tinggi Malaysiauntuk
mengawasi pendidikan pengajian tinggi. Kementerian
ini dipimpin oleh Mustapa Mohamed pada ketika itu. Kini, KPT telah bergabung bersama dengan Kementerian Pelajaran Malaysia bagi
membentuk Kementerian Pendidikan Malaysia yang
diterajui oleh Tan Sri
Muhyiddin Yassin.
Kebebasan akademik
fakulti universiti umum telah diragui. Pengkritik
seperti Bakri Musa menggunakan contoh seperti ahli sains ditegur oleh Timbalan
Perdana Menteri, Najib Razak kerana menerbitkan "kajian mengenai
pencemaran udara". Para pelajar
juga dapat membuat pilihan untuk pergi ke institusi swasta bagi pendidikan
peringkat tinggi. Banyak institusi
memberi kursus dengan bekerjasama dengan institut atau universiti di luar negeri.
B Sesetengah universiti di luar negeri pula membuka cawangan di Malaysia. Aliran keluar mereka yang cemerlang dari
Malaysia menyebabkan Perdana Menteri pada masa itu (1995), Tun Dr Mahathir
Mohamed melancarkan program menarik mereka pulang ke kampung halaman. Matlamat rancangan ini adalah untuk menarik
5000 orang yang cemerlang setiap tahun. Pada
tahun 2004, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi berkata dalam jawapan parlimen
bahawa rancangan ini telah menarik 94 ahli sains (24 orang Malaysia) dalam
bidang farmakologi, perubatan, teknologi semikonduktor dan kejuruteraan dari
tahun 1995 hingga 2000. Semasa jawapan
ini diberikan, hanya seorang masih berada di Malaysia. Selain itu, terdapat
juga Institut Pendidikan Guru Malaysia yang
menawarkan program ijazah sarjana muda perguruan dan politeknik yang
menawarkan kursus diploma dan sijil bagi yang berminat. Terdapat juga kajian
yang dilakukan mengenai Sistem penilaian prestasi pelajar. Secara keseluruhannya sistem pendidikan di
Malaysia dilihat sentiasa mengalami perubahan mengikut kesesuaian dan keadaan
semasa.
3.0 Perubahan
Dalam Pendidikan Tradisional Kepada Moden
Sistem pendidikan tradisional yang wujud dan bertahan di alam melayu selama beberapa abad telah banyak memberi sumbangan kepada peradaban melayu. Sistem tersebut berjaya mengeluarkan generasi yang bukan sekadar berjaya dalam akademik tetapi juga mempunyai nilai moral yang tinggi. Antara ciri-ciri pendidikan tradisional pada masa dahulu ialah dari aspek pendidikan moral. Dari aspek ini pendidikan klasik atau tradisional lebih menanamkan humanisme atau sifat manusiawi yang menggunakan kekerasan dalam pendidikan. Selain itu, dari aspek fungsi guru pula dilihat guru banyak memberi dan menyampaikan segala maklumat kepada para pelajar secara langsung dan guru dilihat sebagai rujukan utama para pelajar. Cara penyampaian bersifat satu hala di mana tidak ada ruang perbincangan. Sistem pendidikan Malaysia menghukum anak-anak yang tidak mendapat pencapaian baik dalam ujian tahunan di mana mereka dikumpulkan ke dalam kelas yang sama pada tahun berikutnya. Hal kerana dalam kelas tersebut ada yang memang tidak minat belajar dan menganggu hasrat mereka yang ingin berjaya tetapi memerlukan lebih perhatian dari guru Guru-guru memberi lebih perhatian kepada kelas teratas sedangkan yang memerlukan perhatian adalah kelas bawahan.
Guru-guru memberi lebih penekanan kepada penghafalan atau memori dan latihan bertubi-tubi dari memastikan pelajar memahami konsep atau asas sesuatu topik serta memberi sebab mereka perlu mempelajari sesuatu topik bukan hanya subjek. Contohnya, apabila cikgu mengajar topik elektrolisis, guru perlu memberi contoh aplikasi topik itu di dalam industri masa kini ibubapa tidak dipaksa untuk menandatangani kerja rumah anak-anak mereka Pihak sekolah tidak memanggil ibubapa yang mempunyai anak yang bermasalah dalam pelajaran mereka setiap penggal. Selain daripada itu dari aspek penerapan etika wajib diterapkan di dalam kelas dan di luar sekolah. Pada zaman ini pada umumnya merupakan pendidikan yang tidak menekankan soal formal. Penekanan hanyalah kepada pengajaran kitab suci Al-Quran, tingkah laku dan akhlak yang baik, pengetahuan dan juga sifat kerohanian. Pada amnya pendidikan tradisi ini mempunyai kurikulum yang terlalu sempit kerana pelajaran adalah terhad kepada teks Al-Quran sahaja. Namun, kelebihan yang boleh diperolehi daripada aspek pengajaran sebegini ialah ia telah berjaya mewujudkan ramai tokoh agama yang bukan sahaja terkenal dalam bidang agama, tetapi juga mempunyai tahap etika yang amat tinggi.
Berdasarkan
kenyataan yang telah diterangkan berkaitan sejarah pendidikan di Tanah Melayu,
dapat dibuat kesimpulan bahawa pendidikan pada zaman dahulu amat mengambil
berat aspek mengagungkan tanah air sendiri. Contohnya pendidikan Cina yang
berorientasikan negara asal mereka iaitu China, manakala pendidikan India pula
berasaskan negara India. Selain itu, pendidikan zaman dahulu juga
menitikberatkan aspek kecenderungan terhadap agama, seperti kewujudan
sekolah-sekolah pondok untuk mengajar Al-Quran dan hal-hal berkaitan dunia
akhirat. Selepas kemasukan kurikulum berasaskan British, maka berlakulah
rombakan terhadap sistem pendidikan asal yang diamalkan sebelum ini. Walau
bagaimanapun, masih lagi terdapat beberapa kelemahan dalam sistem pendidikan
yang dianjurkan oleh British. Maka,
wujudlah beberapa laporan yang bertujuan untuk memperbaiki sistem pendidikan
British ini seperti Laporan Fenn-Wu 1951, Ordinan Pelajaran, Dasar Pelajaran
Kebangsaan dan Laporan Razak 1956.
3.1.1 Pendidikan
Zaman Moden
Pendidikan moden berlaku akibat perubahan yang beransur-ansur dalam sistem
pendidikan tradisional. Pendidikan moden
juga berdasarkan kepada
prinsip-prinsip Dinul Islam itu sendiri iaitu membentuk akidah, sikap,
kemahiran, keperibadian dan pandangan hidup sebagai hamba Allah yang mempunyai
tanggungjawab untuk membangunkan diri, masyarakat, alam sekitar dan negara ke
arah mencapai kebaikan (al-falah) di dunia, kesejahteraan abadi dan mendapat
keredaan Allah di akhirat. Pendidikan
moden juga mempunyai beberapa ciri iaitu dari aspek pendidikan moral. Dari aspek ini murid-murid diberi penanaman
dengan cara anti kekerasan. Guru juga
bertindak sebagai motivator atau fasilitator yang sentiasa mengikuti
perkembangan para pelajar dan menegur kesilapan dengan cara lebih kepada konsep
kawan. Guru dilarang menggunakan
kekerasan kepada pelajar dan jika ia berlaku guru berhak diambil tidakan. Guru juga masih menerapkan nilai-nilai
estetika dan ia bergantung kepada penerimaan para pelajar. Dari segi hukuman dan ganjaran guru dilihat
mesti menggunakan konsep keharmonian dan sikap toleransi yang tinggi antara
guru dan pelajar.
Bermula
selepas Malaysia memperolehi kemerdekaan daripada pihak British, sistem
pendidikan negara mula mencapai tahap reformasi secara beransur-ansur. Dalam
Rancangan Malaysia Pertama (RM1) hingga Rancangan Malaysia Ketujuh (RM7), aspek
pendidikan sentiasa menjadi agenda utama bagi setiap intipati dalam resolusi
yang telah dibuat. Kerajaan sentiasa
mencari formula baru bagi memastikan para pelajar yang keluar dari institusi
pendidikan akan menjadi seorang individu yang mampu memberikan sumbangan
maksimum terhadap kemajuan negara. Pendidikan prasekolah, Kurikulum Baru
Sekolah Rendah (KBSR), Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM), pendidikan
peringkat tinggi, pendidikan guru, pendidikan vokasional dan teknik serta
pendidikan swasta sentiasa dikaji bagi mengesan sebarang kelemahan yang boleh
menyebabkan kegagalan mencapai objektif yang telah ditetapkan. Pada zaman ini Sistem
Pendidikan Kebangsaan diperkemas sejajar dengan perkembangan dunia
teknologi maklumat. Dengan mengambil kira pelbagai perubahan dan cabaran alaf
ke-21, penambahbaikan dan pemantapan sistem pendidikan diperlihatkan dalam
perundangan, dasar dan program utama, antaranya: Akta Pendidikan 1996 (Pindaan
2002); Program Bimbingan dan (Keputusan Jemaah Menteri, 2002); Pengajaran dan
Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris dilaksanakan pada tahun
2003 (Keputusan Jemaah Menteri, 2002). Bayaran Insentif Subjek Pendidikan
(BISP) diperkenalkan pada tahun 2003; Program j-QAF diperkenalkan pada tahun
2005 dan diperluaskan pada tahun 2006 bagi memastikan murid Islam menguasai
Jawi, Al-Quran, Bahasa Arab dan Fardu Ain apabila tamat sekolah rendah
(Keputusan Jemaah Menteri, 2003); dan banyak lagi program-program pendidikan
diperluas.
Perubahan paling
signifikan dalam sejarah perkembangan pendidikan negara ialah penubuhan
Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia (KPTM) pada tahun 2004. Dengan
pembahagian ini KPM dipertanggungjawabkan kepada pembangunan pendidikan
prasekolah, sekolah rendah, sekolah menengah, matrikulasi dan pendidikan guru. Kerajaan
telahpun membuat beberapa cadangan untuk melakukan transformasi dalam aspek
pendidikan di sekolah-sekolah. Dengan pesatnya kemajuan teknologi maklumat
pada dekad kebelakangan ini, pendidikan negara juga tidak mahu ketinggalan
dalam menyerapkan teknologi ini dalam menyediakan para pelajar yang bukan
sahaja mempunyai ilmu pengetahuan, malah juga mampu mengaplikasikan teknologi
maklumat bagi kemudahan umat sejagat. Kerajaan dengan bantuan daripada
organisasi-organisasi gergasi dalam bidang teknologi maklumat telah berjaya
menyenaraikan beberapa resolusi dalam memastikan pendidikan alaf akan datang
mampu diaplikasikan sepenuhnya tanpa mengenepikan aspek tatasusila dan etika
pelajar.
Salah satu
daripada resolusi yang telah dibuat ialah mewujudkan mata pelajaran
berkonsepkan teknologi maklumat, seperti pengenalan kepada komputer dan juga
pengaplikasian teknologi maklumat terhadap kehidupan. Kerajaan turut bercadang
untuk mendedahkan para pelajar dengan aplikasi internet serta mel elektronik
bagi membiasakan mereka menggunakannya untuk tujuan menghantar kerja sekolah
atau membuat rujukan. Walaupun banyak resolusi yang telah dibentuk, kerajaan
tetap meletakkan aspek etika pelajar di tempat yang paling atas sekali. Ini bagi memastikan setiap pelajar bukan
sahaja menjadi pakar dalam bidang teknologi maklumat, malah mempunyai etika dan
disiplin yang amat diperlukan untuk menerajui negara pada masa akan datang.
4.0 Teori
Fungsionalisme Dalam Pendidikan
Masyarakat selalu dianggap seperti tubuh
badan manusia yang mempunyai
bahagian- bahagian dengan fungsi-fungsi yang tersendiri. Teori fungsionalisme memberi penjelasan
mengenai organisasi sosial dan menerangkan bagaimana sesuatu
organisasi itu dipertahankan. Menurut teori ini, struktur-struktur sosial
akan menentukan keharmonian masyarakat. Pengkaji-pengkaji telah merumuskan tiga
andaian iaitu stabiliti, harmoni dan evolusi. Stabiliti merupakan kriteria penilaian
utama untuk menentukan sejauh mana sesebuah masyarakat dapat dikekalkan. Harmoni menunjukkan bagaimana semua bahagian
dalam masyarakat bekerjasama untuk mencapai tujuannya.Evolusi pula menggambarkan perubahan-perubahan yang berlaku kepada masyarakat melalui proses yang diadaptasikan
daripada struktur sosial kepada pembaharuan.
Maka, tidak dapat dinafikan lagi bahawa ibu bapa,
pihak sekolah, rakan sebaya dan media
massa mesti memainkan peranan yang penting dalam mengatasi
masalah jenayah yang wujud di kalangan remaja pada masa kini untuk memastikan
suasana di dalam dan di luar sekolah lebih harmoni. Teori ini biasanya
digunakan secara survey atau tinjauan yang telah disediakan berdasarkan kaji
selidik (questionnaire). Teori
ini banyak digunakan di institusi atau sekolah-sekolah di Malaysia.
Durkheim juga sangat
tertarik akan pendidikan. Hal ini sebahagian karana ia secara
profesional dilakukan untuk melatih guru, dan ia menggunakan kemampuannya untuk
menciptakan kurikulum untuk mengembangkan
tujuan-tujuannya untuk membuat sosiologi diajarkan seluas mungkin. Lebih luas
lagi, Durkheim juga tertarik pada bagaimana pendidikan dapat digunakan untuk
memberikan kepada warga Prancis seperti latar belakang sekular bersama yang
diperlukankan untuk mencegah anomi (keadaan tanpa hukum) dalam masyarakat moden. Dengan tujuan inilah ia mengusulkan
pembentukan kelompok-kelompok profesional yang berfungsi sebagai sumber
solidari bagi orang-orang dewasa.
Durkheim
berpendapat bahawa pendidikan mempunyai banyak fungsi iaitu memperkuat
solidaritas sosial dari aspek sejarahnya ialah belajar tentang orang-orang yang
melakukan hal-hal yang baik bagi membuatkan hidup seseorang individu merasa
tidak bererti. Menyatakan kesetiaan iaitu membuat individu merasa sebahagian
dari kelompok dan dengan demikian akan mengurangi kecenderungan untuk melanggar
peraturan. Keduanya ialah mempertahankan
peranan sosial iaitu sekolah adalah masyarakat dalam bentuk miniatur. Sekolah
mempunyai hierarkhi, aturan, tuntutan yang sama dengan "dunia
luar". Sekolah mendidik orang muda
untuk memenuhi berbagai peranan. Fungsi
yang ketiganya ialah mempertahankan pembahagian kerja iaitu membahagi-bahagi
siswa ke dalam kelompok-kelompok kecakapan.
Mengajar siswa untuk mencari pekerjaan sesuai dengan kecakapan mereka.
4.1 Menganalisis
Isu
a) Sinopsis Isu
Tajuk
keratan akhbar: 56 pelajar di Perak dikesan terbabit Black Metal.
Persidangan Dewan Undangan Negeri Perak diberitahu bahawa seramai 56 pelajar sekolah menengah dan dua belia lepasan sekolah telah dikesan terbabit dengan kegiatan Black Metal yang memuja syaitan. Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Tenaga Manusia, Belia dan Sukan Negeri, Datuk Jamal Nasir Rasdi berkata pelajar dari daerah Ipoh adalah paling ramai terlibat dalam gejala ini. Tambahnya hasil dari soal siasat didapati pelajar terpengaruh melalui minat muzik Black Metal, mengumpul aksesori, menerbitkan majalah dan membuat rakaman kaset lagu-lagu Black Metal serta ajakan rakan-rakan sebaya.
Beliau juga memberitahu bahawa berbagai tindakan telah diambil oleh pihak berkuasa untuk menangani isu tersebut. Di antaranya ialah menyoal siasat pelajar dan belia yang terlibat ; diberi kaunseling dan kesedaran agama; pihak polis juga memaklumkan penglibatan tersebut kepada Jabatan Pendidikan dan Jabatan Agama Islam Perak (JAIP) termasuk di peringkat daerah ; penolong kanan dan guru disiplin dari 55 buah sekolah menengah diarahkan untuk membuat pemeriksaan ke atas tubuh badan pelajar, buku dan beg sekolah bagi mengesan tanda dan lambing Black Metal; ketua pengarah pendidikan akan menubuhkan satu jawatankuasa yang membabitkan agensi-agensi kerajaan untuk menjalankan tindakan bersepadu; KDN Perak telah melancarkan operasi di Kompleks Yik Fong dan membuat rampasan beberapa barangan Black Metal.
b) Analisis isu
Analisis isu berdasarkan satu teori
sosiologi.
Isu yang dipaparkan dalam keratan akhbar 20hb Nov 2000 telah mengesahkan tentang masalah pelajar yang terbabit dalam Black Metal. Isu tersebut boleh dihuraikan mengikut Teori Fungsionalisme yang telah diasaskan oleh Comte, Spencer dan Durkheim. Antara tokoh-tokoh berkenaan, Durkheimlah yang banyak memberi huraian tentang pendidikan. Mengikut Spencer masyarakat adalah satu. Setiap keluarga juga boleh dikategorikan sebagai satu. Masyarakat memerlukan ketua bagi mengendalikan proses mobilisasi masyarakat seperti pemimpin, imam, penghulu, guru dan lain-lain. Secara umum teori fungsionalisme menganalisis pendidikan dengan menghubungkan sekolah kepada keperluan-keperluan masyarakat. Untuk masyarakat berfungsi , mestilah ada cara yang memastikan semua keperluan – keperluan dipenuhi, maka disinilah pendidikan memainkan perananya. Pihak Pendidik harus memberikan kesedaran kepada pelajar-pelajar tentang kesan yang akan timbul akibat penglibatan diri mereka dalam Black Metal. Untuk membangkitkan rangsangan kaum remaja menyertai kumpulan ini, muzik Black Metal dijadikan teras lalu diiringi dengan amalan seks rambang yang memangnya menjadi buruan mereka yang tidak mempunyai pegangan hidup. Faktor menyebabkan seseorang itu terlibat dengan kegiatan seperti ini mungkin berbeza, walaupun demikian ia boleh dibahagikan kepada dua punca utama, iaitu faktor dalaman dan luaran. Faktor dalaman, ialah kerana tidak adanya pemahaman agama. Seseorang yang memahami agama,yang tahu bahawa murtad adalah terkeluar daripada Islam dan tempatnya kekal di neraka,biar betapa jahat dan rakus kehidupannya. Faktor luaran yang menyebabkan mereka terlibat dalam Black Metal ialah situasi keluarga yang selalu mengalami kacau bilau, bergaduh, tidak stabil dan selalu menyaksikan pertengkaran antara ibu bapa. Sikap mementingkan diri masing-masing merupakan satu lagi perkara yang membuatkan pelajar tidak berkesempatan untuk berbincang, mengadu hal dan sentiasa memendam rasa mengenai sesuatu perkara. Keadaan ini membawa kesan negatif apabila berjumpa dengan kawan-kawan yang mengambil berat dirinya, kawan yang boleh bekerjasama dengannya, ditambah pula mempunyai kawan yang sentiasa menghargai dan memerlukanya, maka pelajar ini mengalihkan perhatian kepada kumpulan rakannya.
Ahli-ahli fungsionalisme menyatakan
bahawa setiap bahagian masyarakat mempunyai tujuan-tujuan dan
keperluan-keperluan yang tersendiri. Mengikut Brinkerhoff dan White (1989)
terdapat tiga andaian utama ahli-ahli fungsionalisme iaitu stabiliti, harmoni
dan evolusi. Stabiliti merupakan
kriteria penilaian utama untuk menentukan sejauh mana sesebuah masyarakat dapat
dikekalkan. Harmoni menunjukkan
bagaimana semua bahagian atau struktur-struktur dalam masyarakat bekerjasama
untuk mencapai tujuannya. Evolusi pula
menggambarkan perubahan-perubahan yang berlaku kepada masyarakat melalui proses
adaptasi struktur sosial kepada pembaruan.
Dalam mewujudkan masyarakat yang harmoni, pihak agensi kerajaan perlu memainkan peranan yang penting bagi menangani masalah ini. Ceramah serta taklimat berkaitan gejala Black Metal di peringkat sekolah adalah antara cadangan dalam satu laporan khas yang dikemukakan kepada Menteri Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat, Datuk Dr. Siti Zaharah Sulaiman. Malah Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (Utusan Malaysia 29 Jualai 2001) di Kepala Batas juga menggesa semua pihak termasuk ibu bapa, pihak berkuasa tempatan (PBT), polis serta agensi penguat kuasa lain bekerjasama untuk membanteras pelbagai gejala sosial yang semakin meruncing negara ini. Menurut beliau gejala sosial dan buruk yang semakin meruncing ini tidak boleh ditangani dan diatasi oleh satu pihak sahaja. Menteri di Jabatan Perdana Menteri Brig Jeneral (B) Datuk Zainal Abidin Abdul Hamid Berkata tindakan bersepadu yang melibatkan Kementerian Dalam Negeri, Kementerian Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat, Bahagian Keselamatan Negara dan Jabatan Kemajuan Islam (JAKIM) akan mengambil langkah-langkah yang sewajarnya dalam menangani gejala Black Metal yang dilihat menjejaskan akidah di kalangan pelajar dan remaja Islam di negara ini.
Kesimpulannya teori fungsionalisme memerlukan perseimbangan dan memerlukan adaptasi. Durkheim percaya bahawa kewujudan institusi pendidikan adalah untuk mempromosi dan mengekalkan ikatan sosial dan perpaduan. Fungsionalisme melihat individu sebagai tidak penting dalam menentukan apa yang sesuai untuk dirinya. Pendidikan bukanlah untuk membentuk potensi dan kebolehan individu bagi dirinya tetapi adalah untuk kepentingan masyarakat. Sekolah mesti memberikan gambaran kepada kanak-kanak tentang masyarakat yang bakal disertainya. Sekolah mesti mengamalkan cara hidup komuniti untuk menyediakan kanak-kanak kepada masyarakat yang lebih besar. Murid-murid perlu didedahkan tentang kehendak-kehendak masyarakat mereka. Harapan sekolah ialah melahirkan individu-individu yang sanggup dan akan berkongsi nilai-nilai sejagat masyarakat yang seterusnya menjamin keberlangsungan masyarakat itu.
5.0 KAITAN TEORI KONFLIK DENGAN PENDIDIKAN
MODEN
5.1.1 TeoriKonflik
Menurut
teori konflik, perlakuan manusia dalam konteks social adalah hasil konflik di
antara kumpulan-kumpulan terlibat yang bersaing. Walaubagaimanapun ada pemikir lain yang
mengemukakan versi teori konflik yang
berbeza. Menurut versi ini teori konflik merujuk kepada “kumpulan social berbeza
yang mempunyai kuasa tidak sama di mana semua kumpulan berusaha untuk mendapatkan
sumber yang terhad”. Teori konflik telah
digunakan untuk menerangkan tentang pelbagai perlakuan manusia termasuklah amalan-amalan
dalam bidang pendidikan (http://www.chegg.com/)
5.1.2 Hubungkait Teori Konflik dengan Isu-Isu Pendidikan
Moden
Teori
konflik telah digunakan dalam menerangkan pelbagai perlakuan manusia. Apa yang berlaku dalam pendidikan moden mempunyai
hubungkait dengan perlakuan manusia. Oleh itu penulis berpendapat bahawa teori konflik
boleh digunakan untuk menerangkan tentang apa yang berlaku dalam pendidikan moden.
5.1.3 Isu Gejala Sosial di Kalangan Pelajar
Pendidikan
moden tidak boleh dipisahkan dengan persoalan akhlak pelajar. Isu berkaitan akhlak
merupakan isu berkaitan perlakuan pelajar yang merunsingkan banyak pihak. Ini kerana keruntuhan akhlak pelajar bermaksud
suatu musibah kepada pendidikan negara. Ia
bertentangan dengan falsafah pendidikan kebangsaan yang ingin melahirkan rakyat
yang mempunyai akhlak terpuji. Dalam hal
ini teori konflik boleh digunakan untuk menerangkan tentang masalah tersebut dan
seterusnya mencari jalan penyelesaian yang terbaik. Para pelajar yang terlibat dengan masalah akhlak
berdepan dengan konflik sosial. Walaupun
mereka dididik dengan akhlak yang baik di sekolah namun mereka terdedah dengan pengaruh
akhlak buruk melalui pelbagai isu bersama ada melalui media massa, media
sosial, pengaruh rakan dan sebagainya. Konflik
di antara elemen positif dan negatif yang
dialami pelajar akan menentukan akhlak pelajar tersebut. Bagi yang terjebak dengan gejala sosial atau akhlak
buruk, ini bermakna pengaruh negatif lebih dominan ke atas mereka.
5.1.4 IsuTekanan di KalanganPelajar
Salah
satu elemen penting dalam pendidikan moden adalah untuk melahirkan pelajar yang
sihat dan cerdas. Kesihatan pelajar berkait rapat dengan kesihatan mental dan fizikal
serta emosi mereka. Pendidikan moden pada
ketika ini dilihat begitu member tekanan kepada pelajar. Bebanan subjek serta tugasan
pembelajaran yang banyak menimbulkan kesan negatif kepada pelajar sehingga ada
yang sanggup membunuh diri kerana kecewa dalam pelajaran. Bagi mereka yang ingin memahami situasi ini teori
konflik boleh membantu menerangkannya. Situasi
ini timbul kerana wujudnya konflik di antara keupayaan pelajar dengan keperluan
pelajaran. Misalnya bagi ibu bapa yang
mahu melihat anaknya menjadi seorang jurutera mereka akan berusaha sedaya upaya
untuk memberikan apa sahaja keperluan untuk tujuan tersebut tanpa memikirkan keupayaan
anak mereka. Walaupun segala keperluan sudah tersedia tetapi pelajar berhadapan
dengan masalah ketidakmampuan. Pelajar tidak
mampu untuk menanggung segala apa yang diperlukan untuk menjadi seorang pelajar
kejuruteraan. Maka berlakulah konflik yang
membawa kepada masalah tekanan. Jika tidak di atasi, masalah tekanan ini akan semakin
parah dan menjejaskan kesihatan pelajar.
5.1.5 Isu Tekanan di Kalangan Guru
Guru
merupakan individu terpenting dalam menjayakan wawasan pendidikan moden.
Falasafah pendidikan kebangsaan serta kurikulum yang dirangka tidak dapat direalisasikan
tanpa peranan guru. Kecemerlangan pendidikan
moden berkaitrapat dengan kecemerlangan guru. Kecemerlangan guru pula berkaitrapat dengan tahapkesihatan
yang baik seseorang guru. Tekanan yang
dialamai oleh guru akan menjejaskan kesihatan mereka dan seterusnya turut mempengaruhi
prestasi mereka. Teori konflik boleh digunakan dalam menerangkan keadaan guru
yang mengalami tekanan. Ini kerana guru
yang mengalami tekanan berkemungkinan berhadapan dengan suatu konflik yang sukar baginya untuk menyelesaikannya. Misalnya konflik boleh berlaku di antara tuntutan
kerja dengan minat seseorang guru. Jika seseorang
guru tidak berminat dengan kerjaya guru dan dalam masa yang sama bebaban tugas
yang banyak pastinya ini akan mencetuskan tekanan yang hebat.
5.1.6 Isu Perpaduan Kaum
Dalam
usaha pembangunan pendidikan moden soal perpaduan kaum sangat dititik beratkan.
Pelbagai usaha dibuat untuk melahirkan rakyat yang bersatupadu, hormat menghormati
dan bertoleransi di antara satu kaum dengan kaum yang lain. Walaupun ada usaha-usaha
kearah itu namun isu-isu yang menggugat perpaduan kaum tetap berlaku tidak terkecuali
para pelajar. Dalam hal ini teori konflik
boleh digunakan sebagai salah satu kaedah untuk menerangkan bagaimana isu-isu perkauman
ini boleh berlaku. Tuntutan perpaduan dengan
keperluan untuk memperjuangkan kepentingan kaum sendiri boleh mencetuskan konflik
seterusnya menggugat usaha-usaha perpaduan kaum.
Pendidikan moden pastinya ingin melahirkan
individu yang mempunyai ilmu pengetahuan bertaraf dunia. Salah satu aspek penting
dalam usaha mencapai matlamat ini perlu kepada penguasaan Bahasa antarabangsa
yang dijadikan Bahasa penulisan dalam jurnal-jurnal atau makalah-makalah ilmiah
di peringkat antarabangsa. Walaupun usaha
ini dilihat suatu usaha murni yang perlu disokong namun kaedah pelaksanaannya mungkin
boleh mencetus kankonflik. Misalnya idea
PPSMI dengan matlamat untuk melahirkan golongan cerdik pandai bertaraf dunia serta
menguasai Bahasa Inggeris dengan baik akhirnya berkubur begitu sahaja hasil daripada
konflik yang berlaku berhubung kaedah pelaksanaannya. Teori konflik merupakan salah satu kaedah
yang dapat membantu menerangkan tentang apa yang berlaku dalam isu PPSMI. Jika pihak
yang terlibat dalam konflik berbincang untuk mencari kaedah pelaksanaan yang
terbaik dan dapat mengurangkan konflik pastinya usaha dapat diteruskan.
6.0 Kesimpulan
Setelah
mengetahui segala kronologi pendidikan sejak zaman sebelum penjajahan British
hinggalah zaman selepas merdeka, kita dapat membuat kesimpulan bahawa banyak
perkembangan telah dilakukan terhadap sistem pendidikan negara. Bermula daripada sistem yang berorientasikan
kepada bangsa dan agama sendiri kepada sistem pendidikan yang menitik beratkan
aspek pendidikan berteknologi tinggi. Walaupun banyak perubahan yang telah
dijanakan oleh kerajaan, namun aspek etika tidak pernah ditinggalkan begitu
sahaja. Setiap perancangan akan mengambil kira etika moral dan disiplin setiap
individu pelajar untuk menjadikan mereka insan yang berguna kepada agama,
bangsa dan negara.
Namun, di
sebalik usaha-usaha murni tersebut, tersembunyi beberapa kelemahan yang secara
tidak langsungnya akan menyebabkan barah yang lebih besar sekiranya tidak
ditangani secara total oleh pihak kerajaan. Usaha menyembuhkan barah ini
memerlukan pengorbanan daripada seluruh rakyat yang mengaku dirinya seorang
warganegara yang berdisiplin dan berhemah tinggi. Hanya dengan cara ini sajalah
perkembangan pendidikan akan selaras dengan perkembangan etika para pelajar
yang semestinya perlu diberi didikan yang sempurna demi mencapai taraf individu
yang berjaya.
RUJUKAN
http://www.scribd.com/doc/87217124/Teori-Konflik-Dalam-Pendidikan-Moden
Abdullah Sani Yahaya (2003). Perkembangan Pendidikan di Malaysia. Bentong, Pahang: PTS Pub & Distributor Sdn. Bhd.
Ibrahim Saad (1990). Perubahan Pendidikan Di Malaysia Satu Cabaran. Kuala Lumpur.
Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Suffean Hussin (1996). Pendidikan Di Malaysia: Sejarah, Sistem Dan Falsafah. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka. Selangor.
No comments:
Post a Comment