PENGARUH STATUS SOSIO-EKONOMI DAN FAKTOR-FAKTOR LAIN TERHADAP
PENCAPAIAN MURID SEKOLAH: KAJIAN KES KE ATAS SEORANG MURID SEKOLAH RENDAH
BAB
I PENDAHULUAN
1.1
Pengenalan
Sering kita
dengar bahawa murid-murid sekolah merupakan aset paling berharga sesebuah negara.
Bagi penulis murid-murid sekolah bukan setakat aset bahkan ia lebih daripada
itu. Murid-murid sekolah merupakan khalifah-khalifah kecil yang perlu dijaga
dari pelbagai aspek terutama aspek pendidikan. Merekalah yang bakal mewarisi kepimpinan serta segala jentera dalam
pentadbiran dan pembangunan masyarakat dan negara pada masa akan datang.
Justeru pencapaian pendidikan murid-murid sekolah perlu dilihat sebagai suatu perkara asas yang amat penting untuk dijaga. Kesedaran seumpama ini harus disusuli dengan usaha-usaha penyelidikan bagi mengenalpasti faktor-faktor yang boleh memperkasakan usaha ke arah memberikan pendidikan terbaik kepada murid-murid sekolah.
Kajian-kajian bagi mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi
pencapaian murid-murid sekolah sememangnya amat mustahak agar usaha-usaha untuk
mempertingkatkan pencapaian mereka dalam pelajaran dapat dilakukan dengan
berkesan. Jika dihalusi bahawa usaha-usaha pembangunan negara bagi meningkatkan
tahap pendidikan, ekonomi dan sebagainya mempunyai hubungan rapat dengan usaha
untuk meningkatkan pencapaian pelajaran murid-murid sekolah.
1.2
Permasalahan Kajian
Pencapaian
murid sekolah adalah suatu perkara yang diberikan perhatian dalam masyarakat
baik oleh murid, ibubapa, guru, pemimpin masyarakat dan sebagainya. Walaupun
murid sekolah diberikan peluang yang sama dalam aspek pendidikan namun
pencapaian mereka berbeza-beza. Sukatan pelajaran, kandungan peajaran, tenaga
pengajar, masa belajar yang sama namun pencapaian tetap berbeza. Ada murid yang
cemerlang, sederhana, dan lemah. Oleh kerana murid-murid datang dari pelbagai
latar belakang sosio-ekonomi yang berbeza maka kajian ini dirasakan perlu
dilakukan untuk mengetahui samada latar belakang sosio-ekonomi dan
faktor-faktor lain mempunyai pengaruh terhadap pencapaian seseorang murid
sekolah.
1.3
Objektif Kajian
1.3.1
Mengetahui
kaitan di antara status sosio-ekonomi dangan pencapaian murid sekolah rendah.
1.3.2
Mengatahui
samada faktor keluarga mempengaruhi pencapaian murid sekolah rendah.
1.3.3
Mengetahui
samada sikap murid sendiri mempengaruhi pencapaian mereka di sekolah.
1.4
Persoalan Kajian
1.4.1
Adakah
status sosio-ekonomi mempengaruhi pencapaian murid sekolah rendah?
1.4.2
Apakah
faktor keluarga mempengaruhi pencapaian
murid sekolah rendah?
1.4.3
Apakah
sikap murid sendiri mempengaruhi pencapaian mereka di sekolah?
1.5
Kepentingan Kajian
Kajian seumpama
ini memang sangat diperlukan. Walau bagaimanapun kaedah penyelidikan yang
terbaik perlu dicari agar dapatan yang diperolehi boleh dipercayai dan boleh
dijadikan asas dalam pembangunan berkaitan. Sekiranya hipotesis yang mengatakan
bahawa status sosio-ekonomi mempunyai pengaruh terhadap pencapaian murid sekolah
maka usaha untuk memperkasa pendidikan perlu berjalan seiring dengan
pembangunan sosio-ekonomi rakyat. Di sinilah letaknya kepentingan kajian-kajian
seumpama ini.
1.6
Metodologi Kajian
1.6.1
Kaedah Kajian
Kajian ini
melibatkan dua kaedah iaitu kaedah kajian kepustakaan dan kaedah kajian
lapangan. Kaedah kajian kepustakaan digunakan bertujuan untuk memperolehi
data-data atau maklumat-maklumat penting berkaitan kajian ini. Manakala kajian
lapangan digunakan untuk memperolehi data utama berkaitan status sosio-ekonomi,
faktor-faktor yang mempengeruhi prestasi pelajar serta prestasi pelajar menurut
sistem KBSR.
1.6.2
Sampel Kajian
Kajian ini
merupakan suatu kajian ringkas dan mudah. Ia hanya melibatkan seorang murid
sekolah rendah sebagai responden.
1.6.3
Instrumen Kajian
Borang soal selidik merupakan instrumen
utama yang telah digunakan bagi
memperolehi data-data yang diperlukan dalam kajian ini.
1.6.4
Pengumpulan Data dan Analisis
Terdapat dua
jenis data yang telah dikumpul daripada responden. Data yang pertama iaitu pencapaian
pelajaran responden berdasarkan rekod pencapian UPKK Tahun 5. Manakala data
yang kedua iaitu data yang diperolehi melalui soal selidik iaitu data berkaitan
faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian pelajaran responden. Memandangkan
kajian ini hanya melibatkan seorang responden maka analisis yang tela dilakukan
tertumpu kepada perihal responden secara spesifik dan tidaklah mewakili
populasi murid tertentu.
BAB II SOROTAN
LITERATUR
2.1 Pengenalan
Status sosio-ekonomi ditakrifkan
sebagai kedudukan seseorang atau kumpulan individu dalam hiraki struktur
sosial. Ia bergantung kepada kombinasi beberapa pembolehubah termasuk
pekerjaan, pendidikan, pendapatan, harta, tempat kediaman. Status sosio-ekonomi sering digunakan sebagai
alat untuk meramalkan tingkah laku manusia (http://dictionary.reference.com/)
2.2 Status Sosio-Ekonomi dan Pencapaian
Pelajar
Pencapaian murid di sekolah
tentunya dipengeruhi oleh pelbagai faktor. Salah satu faktor yang sering
dikaitkan dengan pencapaian murid ialah latar belakang atau status
sosio-ekonomi. Status sosio-ekonomi dikatakan mempengaruhi modal budaya atau
lebih dikenali “cultural capital”. Menurut Bourdieu (1971) seperti dilaporkan
Syarifah Md. Nor (1991), cultural capital pula mempunyai peranan penting dalam
mencorakkan persekolahan seseorang murid.
Sebenarnya
banyak kajian yang telah dijalankan di serata dunia untuk melihat kaitan di
antara status sosio-ekonomi dengan pencapian murid sekolah. Yang menjadi
persoalan mengapa isu ini terus mendapat perhatian para penyelidik sehingga
kini. Mungkinkah kaitan di antara status sosio-ekonomi dengan pencapaian murid
berbeza mengikuti faktor geografi atau faktor budaya sesuatu bangsa?
Hasil
pengamatan yang dilakukan oleh Lavin (1963) ke atas 19 penyelidikan berkaitan hubungan
status sosio-ekonomi dengan pencapaian murid di Amerika Syarikat mendapati 13
kajian menunjukkan hubungan yang signifikan (Syarifah Md. Nor, 1991).
Dapatan
kajian menunjukkan adanya hubungan di antara pendapatan serta tahap pendidikan
keluarga dengan pencapaian akademik seseorang pelajar. Pelajar yang berasal
dari keluarga berpendapatan tinggi dan mempunyai tahap pendidikan tinggi lebih
cemerlang berbanding pelajar yang datang dari keluarga berpendapatan dan
berpendidikan rendah seperti yang diperolehi hasil kajian Siti Nor Yaakob
(1990) dalam Sapora Sipon (n.a).
Walaupun
banyak hasil kajian yang telah dijalankan menunjukkan adanya hubungan
signifikan di antara status sosio-ekonomi dengan pencapaian pelajar namun ini
tidak bermakna mereka yang berada pada kedudukan status sosio-ekonomi rendah semestinya
tidak akan berjaya dalam pelajaran. Apa yang penting adanya keinginan dalam
diri seseorang pelajar untuk mencapai kejayaan. Keinginan ini hendaklah
disusuli dengan usaha yang bersungguh-sungguh serta komitmen yang tinggi
daripada pelajar itu sendiri. Jika ini berlaku Insya Allah pencapaian cemerlang
dalam pelajaran boleh diperolehi sebagaimana apa yang telah terbukti dalam
lipatan sejarah selama ini. Jika ibubapa tidak mampu untuk memainkan peranan
dengan baik kerana faktor kedudukan status sosio-ekonomi rendah, maka
masyarakat perlu tampil membantu agar potensi seseorang pelajar boleh digilap
dan seterusnya mencapai kejayaan cemerlang dalam pendidikan (Mohamad Johdi
Salleh et. al., 2009)
Ibubapa
tidak seharusnya menjadikan kedudukan status sosio-ekonomi rendah sebagai
alasan untuk tidak memberikan komitmen yang maksimum terhadap pencapaian
akademik yang cemerlang bagi anak mereka. Ibubapa perlu bekerjasama rapat
dengan para guru serta masyarakat sekeliling dalam perkara ini (Mohamad Johdi
Salleh et. al., 2009).
Status
sosio-ekonomi yang baik bukanlah jaminan terhadap pencapaian akademik yang
cemerlang. Ia juga bukan faktor penyelamat daripada keciciran dalam pelajaran
seseorang pelajar. Ini terbukti daripada hasil kajian yang dijalankan oleh
Ahamad bin Rahim et. al. (n.a) terhadap kecicirin murid orang asli di SK Tekir
Labu Negeri Sembilan yang mendapati bahawa faktor sosio-ekonomi tidak ada
hubungan yang signifikan terhadap pencapaian murid berkenaan.
2.3 Faktor Keluarga dan Pengaruhnya terhadap Pencapaian Pelajar
Kajian mendapati bahawa sikap
ibubapa mempunyai pengaruh yang kuat terhadap pencapaian pendidikan anak-anak.
Hasil kajian yang dijalankan oleh Azizi Yahya (n.a) menunjukkan bahawa minat
ibubapa mempunyai hubungan yang signifikan dengan pencapaian seseorang pelajar
dalam subjek tertentu. Walau bagaimanapun hasil kajian ini menunjukkan bahawa faktor
ekonomi, pendidikan, bimbingan dan lain-lain pengaruhnya agak lemah.
Dapatan
kajian Stigler et. al. (1982) seperti dilaporkan dalam kajian Abdullah Mohd
Noor (n.a) menunjukkan bahawa pencapaian murid-murid sekolah dalam pelajaran
turut dipengaruhi oleh faktor budaya keluarga seperti sikap, interaksi,
bimbingan keluarga dan sebagainya.
2.4 Faktor Diri Sendiri dan Pengaruhnya
terhadap Pencapaian Pelajar
2.4.1 Minat Pelajar
Pakar-pakar motivasi sering
memperkatakan tentang minat kerana ia suatu faktor penting dalam mencapai
sesuatu. Misalnya pencapaian akademik seseorang murid dikaitkan dengan minat
terhadap soal akademik itu sendiri. Kenyataan ini berasaskan kepada penemuan
kajian oleh Unit Kerjaya dan Kaunseling Universiti Teknologi Mara (1991)
seperti dilaporkan oleh Sapora Sipon (n.a) yang mendapati bahawa akibat tidak
dapat mengikuti kursus yang menjadi pilihan utama pelajar, ini telah menyumbang
kepada masalah pelajar itu sendiri. Walaupun dapatan ini khusus untuk pelajar
di institusi pengajian tinggi namun pengajaran secara umumnya boleh digunapakai
kepada murid sekolah kerana murid sekolah juga mempunyai minat tersendiri
terhadap pelajaran.
2.4.2 Motivasi Pelajar
Motivasi dikaitkan dengan
pencapaian pelajar termasuk murid sekolah. Sebab itulah kem-kem motivasi,
ceramah motivasi banyak dijalankan di mana-mana kerana hasil kesedaran tentang
betapa pentingnya motivasi kepada seseorang tanpa mengira peringkat umur,
status dan sebagainya. Motivasi yang berkesan mampu menjadi daya pendorong
untuk murid sekolah memperolehi pencapaian yang cemerlang di sekolah. Hakikat
ini dibuktikan oleh Mohd Zain Abd Kader (1994) seperti dilaporkan Sapora Sipon
(n.a) yang mendapati bahawa motivasi yang lemah di kalangan pelajar menyebabkan
kualiti pencapaian akademik yang tidak memuaskan.
2.4.3 Amalan Kerohanian Pelajar
Bagi pelajar Islam yang berpegang
dengan yakin terhadap ajaran Islam tentu sekali tidak memandang remeh pengaruh
aspek kerohanian dalam menentukan pencapaian pelajaran seseorang individu. Ini
kerana segala usaha yang dicurahkan dalam mencapai kejayaan dalam pendidikan
tertakluk kepada kehendak Allah. Dapatan kajian oleh Mohammad Shatar (2005)
dalam Salasiah Hanin Hamjah et. al. (2012) menunjukkan aspek kerohanian
mempunyai kesan positif yang signifikan terhadap pencapaian dalam pelajaran
seseorang pelajar.
2.4.4 Stres dihadapi Pelajar
Tekanan merupakan isu yang sudah
sebati dengan orang dewasa. Sesiapa sahaja mengalami tekanan tanpa mengira
status sosio-ekonomi individu. Apa yang berbeza adalah tahap tekanan yang
dialami. Perlu diingat para pelajar termasuk murid sekolah yang masih terlalu
muda juga menghadapi tekanan. Bebanan pelajaran merupakan salah satu faktor
penyumbang kepada tekanan yang di alami murid sekolah. Jika tidak ditangani
dengan baik tekanan boleh menjejaskan pencapaian seseorang murid. Perkara ini
dapat dibuktikan melalui dapatan oleh beberapa penyelidik seperti Hayati
Mohamad (1988), Mara Merani (1999), Shahrozat Ibrahim (1981), Mohd Zain Kader
(1995) seperti dilaporkan oleh Sapora Sipon (n.a)
BAB
III ANALISIS &
PERBINCANGAN
Analisis dan perbincangan kajian
ini telah ditinjau dari aspek (a) status sosio-ekonomi ibubapa, (b) faktor diri
sendiri, (c) faktor ibubapa, dan (d) faktor-faktor lain.
3.1 Status Sosio-Ekonomi Ibubapa dan
Pengaruhnya terhadap pencapaian Responden
Berdasarkan keputusan UPKK
responden dapat disimpulkan bahawa murid ini telah memperolehi pencapaian
cemerlang. Dengan ini dapat disimpulkan bahawa pada peringkat ini dia telah
menunjukkan prestasi kognitif, Afektif dan psikomotor yang tinggi berbanding
murid-murid lain. Dapatan kajian ini amat menarik kerana ia tidak selari dengan
persepsi umum serta dapatan kajian-kajian sebelum ini yang mengaitkan kedudukan
status sosio-ekonomi yang baik berkait rapat dengan pencapaian pelajar yang
cemerlang.
Walaupun
status sosio-ekonomi ibubapa responden agak rendah namun in tidak menjadi penghalang
kepada responden untuk mencapai kecemerlangan dalam ujian utama iaitu UPKK. Ini
seharusnya menjadi inspirasi kepada para pelajar yang mempunyai status
sosio-ekonomi yang rendah untuk mencapai kecemerlangan dalam pelajaran dan
tidak menjadikan status seumpama itu sebagai alasan untuk tidak berjaya.
3.2 Faktor Diri Sendiri dan Pengaruhnya
terhadap Pencapaian Responden
Responden memilih “sangat setuju”
bagi semua lima soalan berkaitan faktor diri sendiri. Kombinasi kelima-lima
faktor tersebut iaitu keinginan untuk berjaya, kesedaran tentang pentingnya
pelajaran, motivasi untuk berjaya, cita-cita untuk berjaya dalam pelajaran,
serta minat mendalam terhadap pelajaran merupakan tenaga dalaman yang menjadi
faktor utama kejayaan responden dalam UPKK.
3.3 Faktor Ibubapa dan Pengaruhnya
terhadap Pencapaian Responden
Soal selidik mengandungi 17
soalan berkaitan faktor ibubapa. Responden memilih “sangat setuju” bagi 13
soalan, “setuju” bagi 3 soalan dan “sangat tidak setuju” 1 soalan.
Kedudukan
status sosio-ekonomi ibubapa responden yang agak rendah selari dengan jawapan
responden terhadap soalan berkaitan sokongan kewangan daripada ibubapa.
Pastinya responden tidak memperolehi sokongan kewangan yang diharapkan atas
faktor sosio-ekonomi ibubapa yang tidak memberagsangkan itu. Walau bagaimanapun
faktor ini tidak menjadi penghalang kepada responden untuk berjaya. Perkara
sebegini bukan sesuatu yang pelik. Ada kemungkinan didikan ibubapa telah
berjaya menjadikan responden seolah-olah boleh menerima keadaan seumpama itu
dengan hati terbuka.
Nampaknya ibubapa responden mungkin sengaja tidak memberikan sokongan dalam bentuk kewangan dengan tujuan mendidik beliau. Sumber kewangan yang agak terhad dimanfaatkan oleh ibubapa beliau untuk tujuan pembelajaran seperti membeli kelengkapan persekolahan, aktiviti-aktiviti yang boleh membantu perkembangan intelek, bersantai bersama keluarga dan sebagainya.
Nampaknya ibubapa responden mungkin sengaja tidak memberikan sokongan dalam bentuk kewangan dengan tujuan mendidik beliau. Sumber kewangan yang agak terhad dimanfaatkan oleh ibubapa beliau untuk tujuan pembelajaran seperti membeli kelengkapan persekolahan, aktiviti-aktiviti yang boleh membantu perkembangan intelek, bersantai bersama keluarga dan sebagainya.
Dapatan
kajian ini menunjukkan sikap ibubapa responden begitu cemerlang. Sikap sebegini
melahirkan sikap anak yang cemerlang. Kombinasi sikap cemerlang ibubapa dan
anak akhirnya berjaya diterjemahkan dalam bentuk kejayaan responden.
Ibubapa
sememangnya menjadi contoh teladan anak-anak. Jika ibubapa ingin melihat
anak-anak mereka mementingkan ilmu serta menyemarakkan budaya ilmu maka mereka
sendiri perlu ada sikap seumpama itu. Walaupun ibubapa responden tidak mempunyai
tahap pendidikan yang tinggi namun responden melihat ibubapanya mementingkan
ilmu serta menyemarakkan budaya ilmu dalam keluarga sehingga beliau memilih
“sangat setuju” pada soalan berkaitan. Sikap ibubapa seumpama ini patut dipuji
dan dicontohi.
Responden
memberikan skor “sangat setuju” terhadap beberapa soalan berkaitan peranan
ibubapa dalam membantu anak-anak dalam pelajaran. Responden mengiktiraf peranan
ibubapa beliau termasuk memberi motivasi, membantu menyelesaikan tugasan
sekolah, memberi tunjuk ajar serta turut menunjukkan minat terhadap pelajaran
anak. Ibubapa sebagai orang paling rapat dengan anak-anak seharusnya berperanan
sebegini jika ingin melihat anak-anak mereka berjaya dalam pelajaran. Anak-anak
memang memerlukan sokongan seumpama ini. Ini akan meningkatkan lagi semangat
anak-anak dalam pembelajaran.
3.4 Faktor-Faktor Lain dan Pengaruhnya terhadap Pencapaian Responden
Kajian
ini turut memuatkan 5 faktor lain yang dirasakan ada kaitan dengan pencapaian
murid-murid sekolah dalam pelajaran. Responden memberikan jawapan “sangat
setuju” terhadap empat soalan iaitu soalan 3.1, 3.2, 3.4, dan 3.5. Manakala
jawapan terhadap soalan 3.3 “setuju”.
Galakan
guru-guru serta perbincangan murid dengan mereka mempunyai kesan positif
terhadap pencapaian seseorang murid seperti yang digambarkan dalam soalan 3.1
dan 3.4. Guru merupakan pembimbing yang menerangkan atau mentafsirkan ilmu yang
terkandung dalam sukatan pembelajaran agar ia dapat difahami dengan jelas tanpa
kekeliruan oleh pelajar. Tanpa bimbingan guru hampir mustahil kecemerlangan
seseorang pelajar boleh dicapai.
Soalan
3.5 menunjukkan peranan rakan-rakan tidak kurang pentingnya dalam menentukan
pencapaian seseorang murid. Perbincangan sememangnya digalakkan agar proses
pembelajaran dapat dijalankan dengan lebih baik yakni mempercepatkan proses
pemahaman. Jsuteru jika inginkan kejayaan dalam pelajaran aspek ini tidak boleh
diketepikan begitu sahaja.
Walaupun
responden hanya memberikan skor “setuju” terhadap soalan 3.3 ini tidak bermakna
faktor kesihatan mental, fizikal dan emosi kurang penting dalam menentukan
pencapaian seseorang murid. Bahkan sering kita dengar minda yang cerdas itu lahir daripada fizikal
yang sihat. Jawapan “setuju” yang diberikan responden menggambarkan faktor
kesihatan agak kurang penting berbanding faktor-faktor lain yang mendapat
jawapan “sangat setuju”. Penulis berpendapat bahawa responden perlu diberikan
kesedaran yang lebih baik agar faktor kesihatan mental, fizikal dan emosi
diletakkan pada kedudukan tertinggi.
BAB
IV KESIMPULAN DAN CADANGAN
4.1 Kesimpulan
Dapatan
kajian ini membawa kepada beberapa kesimpulan berikut:
·
Status
sosio-ekonomi bukanlah faktor penentu kejayaan seseorang murid.
·
Faktor
sikap positif dan keperihatinan ibubapa terhadap pelajaran anak-anak mempunyai
kaitan dengan pencapaian cemerlang seseorang murid.
·
Faktor
sikap diri sendiri yang positif berkait rapat dengan pencapaian cemerlang
seseorang murid dalam pelajaran.
·
Kajian
ini mencapai objektif yang digariskan.
·
Kajian
ini berjaya menjawab persoalan kajian yang telah digariskan.
4.2 Cadangan
Kajian ini mempunyai keterbatasan
kerana ia hanya melibatkan seorang responden. Oleh itu dapatan kajian ini lebih
tertumpu kepada individu tertentu dan tidak menggambarkan populasi sebenar.
Untuk
kajian yang lebih menyeluruh serta dapatan yang menggambarkan populasi sebenar,
kajian perlu kepada sejumlah sampel yang diterima sebagai sampel minimum. Justeru
kajian yang ringkas dan mudah ini hanya boleh digunakan sebagai kajian awalan
sebelum kajian yang lebih baik yang bersifat menyeluruh boleh dijalankan.
RUJUKAN
Abdullah Mohd Noor. N.A. Pengaruh Latar Belakang Sosial Keluarga
terhadap Pencapaian Sains dan Matematik di Kalangan Murid Sekolah Rendah.
Universiti Brunei Darussalam.
Ahamad bin Rahim, Anuar bin Husin, dan Hashim bin Mohamad. N.A.
Hubungan Faktor Keluarga terhadap Keciciran Murid Orang Asli di SK Tekir Labu
Negeri Sembilan.
Azizi Yahya. N.A. Sejauh manakah Faktor Keluarga dapat
Mempengaruhi Pencapaian Pelajar dalam Mata Pelajaran Bahasa Inggeris.
Universiti Teknologi Malaysia. Johor.
Mohamad Johdi Salleh, Che Noraini Hashim, Ismael Hassanaen, dan
Amir Hassan Dawi. 2009. Status Sosio-Ekonomi dan Komitmen Ibubapa terhadap
Pencapaian Pelajar dalam Penilaian Menengah Rendah Malaysia. Institut
Pendidikan Sultan Hassanal Bolkiah Universiti Brunei Darusslam.
Salasiah Hanin Hamjah, Ermy Azziati Rozali, Rosmawati Mohamad
Rasit, dan Zainab Ismail. 2012. Perkaitan Amalan Spiritual dengan Pencapaian
Akademik Pelajar. AJTLHE Vol.4, No.2, 51-60.
Sapora Sipon. N.A. Stres dan Pencapaian Akademik Pelajar.
Buletin Psikologi. 2000/2001.
Syarifah Md. Nor. 1991. Faktor-faktor Latar Belakang yang
Berkaitan dengan Pencapaian Akademik Murid Darjah Satu. Pendidik dan
Pendidikan. Jld 1 1991/1992.
LAMPIRAN
A – Jawapan
Responden terhadap Soal Selidik
No comments:
Post a Comment